Cara Batalkan Debit Advice Maybank
Cara Batalkan Debit Advice Maybank

Cara Batalkan Caj Debit Advice Maybank RM8 Setahun

Posted on

Dah tukar kad debit Maybank Anda baru-baru ni atau mungkin tahun lepas? Kalau Anda rasa tiba-tiba ada caj tahunan yang muncul, yang sebelum ni tak pernah ada, ada kemungkinan besar seseorang tu dah main-mainkan jenis kad debit Anda.

Dalam kes ni, selalunya sebab ada tukar dari pengeluaran terhad kepada pengeluaran tanpa had, dan itulah yang menyebabkan caj tahunan RM8 muncul tiba-tiba.

Percaya atau tidak, caj debit card Maybank ni selalu jadi isu hangat dalam kalangan orang ramai. Bila dah kena caj tahunan tak dijangka, memang agak menyakitkan hati.

Lagi pun, tak semua bank buat macam ni, kan? So, ada yang mungkin tak berapa nak puas hati dengan perkara ni. Lagipun, kad debit ni kan sepatutnya untuk kemudahan kita, bukan lagi ada benda tambahan yang nak kena bayar.

Jangan risau, kawan-kawan! Ada cara untuk mengatasi masalah ni. Kalau Anda nak tahu macam mana nak batalkan caj Debit Advice Maybank dan kembali kepada keadaan yang tak ada caj tahunan, kami ada jawapannya.

Dalam artikel ni, kami akan kongsikan cara mudah dan ringkas bagaimana nak selesaikan masalah caj debit card Maybank dan senang hati.

Maksud Debit Advice Maybank

Maybank mengenakan caj tahunan kad debit berdasarkan pengeluaran terhad atau pengeluaran tanpa had. Jika Anda memilih pengeluaran tanpa had, maka Anda akan dikenakan caj sebanyak RM8 setahun. Caj Debit Advice Maybank

Tetapi jika Anda memilih pengeluaran terhad, maka mereka tidak akan mengenakan sebarang caj tahunan tetapi hanya 4 pengeluaran tunai ATM pertama dalam sebulan adalah percuma.

Pengeluaran tunai ATM berikutnya akan dikenakan caj sebanyak RM0.50 setiap pengeluaran yang berjaya, tetapi yuran ini akan digugurkan selagi Anda mempunyai sekurang-kurangnya RM5,000 dalam akaun ketika Anda membuat pengeluaran, atau Anda membuat pengeluaran lum sum sebanyak RM1,500 dalam satu transaksi tunggal.

Cara Batalkan Debit Advice Maybank

Masalah ini mungkin telah merisaukan ramai daripada kita. Caj tahunan yang tidak dijangka boleh menyebabkan kebingungan dan ketidakpuasan hati.

Ini terutamanya jika Anda merasa bahawa Anda tidak sepatutnya dikenakan caj tersebut.

Cara Batalkan Caj Debit Advice Maybank

Selain itu, kebanyakan daripada kita menganggap kad debit adalah kemudahan yang sepatutnya tidak membawa beban kewangan tambahan.

Jika Anda ingin tahu bagaimana untuk membatalkan caj Debit Advice Maybank dan kembali kepada keadaan tanpa caj tahunan, ikuti step berikut:

1. Kunjungi Cawangan Maybank

Untuk membatalkan Debit Advice Maybank, Anda boleh berjalan ke cawangan Maybank yang terdekat dengan membawa kad pengenalan yang asli dan juga kad ATM/Debit kad untuk pengesahan.

Berjumpa dengan khidmat pelanggan dan beritahu mereka bahawa Anda tidak mahu dikenakan caj tahunan sebanyak RM8.

2. Batasan Pengeluaran

Selepas Anda menukar semula kepada pengeluaran terhad, pengeluaran tunai ATM akan dikenakan yuran bermula dari pengeluaran kelima dalam sebulan dan seterusnya, iaitu sebanyak RM0.50 setiap pengeluaran.

Oleh itu, pastikan untuk menguruskan pengeluaran Anda supaya tidak melebihi had yang ditetapkan.

3. Pertimbangkan Baki Akaun

Untuk mengelakkan caj yuran pengeluaran tunai ATM, pastikan untuk sentiasa mempunyai sekurang-kurangnya RM5,000 dalam akaun Anda semasa membuat pengeluaran, atau Anda boleh membuat pengeluaran lum sum sebanyak RM1,500 dalam satu transaksi tunggal.

4. Tidak Perlu Tukar Jenis Akaun

Berbeza daripada beberapa bank lain, Maybank membolehkan Anda mengekalkan jenis akaun yang sama tanpa perlu menukar ke jenis akaun yang berbeza.

Sekiranya Anda telah menukar kad debit kepada pengeluaran terhad dan ingin kembali kepada pengeluaran tanpa had, Anda boleh melakukannya tanpa perlu menukar jenis akaun.

Jadi, itu dia, cara mudah untuk membatalkan Debit Advice Maybank dan menguruskan jenis pengeluaran Anda supaya tidak dikenakan caj tahunan. Ingatlah bahawa penting untuk sentiasa memeriksa dan menguruskan akaun Anda dengan bijak untuk mengelakkan caj tambahan yang tidak perlu.

Gravatar Image
Touched Content Writers in 2013 and dive more deeply in 2014. Currently working at CaraMalaysia as an Content Writers. Let's connect!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *