Tak Bayar Kad Kredit Maybank
Tak Bayar Kad Kredit Maybank

Cara Atasi Tak Bayar Kad Kredit Maybank Muflis Bankrupt

Bagaimana cara atasi tak bayar kad kredit Maybank? Zaman sekarang ni ramai yang terperangkap dengan hutang kad kredit, terutamanya dengan bank besar macam Maybank. Biasalah, kita guna kad kredit untuk bayar belanjaan harian, kecemasan, atau pun sekadar nak beli benda yang kita nak je.

Tapi, masalah datang bila bil kad kredit tu makin bertimbun, sampai kita dah tak mampu nak bayar. Itulah masalah yang tengah dihadapi oleh ramai orang, termasuklah kawan aku, yang kena hadapi hutang kad kredit Maybank yang makin membesar.

Akibat Gagal Bayar Kad Kredit

Nak cerita sikit, bila dah gagal bayar hutang kad kredit, memang banyak benda tak best yang boleh jadi.

Anda kena faham, hutang kad kredit ni bukan main-main, kalau kita biarkan je, habis la kena beban. Tengok ni, beberapa akibat buruk yang aku dah rasa sendiri:

  • Kenaikan Faedah dan Denda Lewat Bayar: Setiap kali kita tak bayar hutang, kena tambah faedah dan denda lagi. Lagi lama tunggu, lagi banyak la duit yang kena bayar. Macam gunung la hutang tu naik.
  • Kerosakan Skor Kredit: Bila kita langgar bayar, skor kredit terus merudum. Skor kredit rendah ni bukan main susah, susah nak dapat pinjaman lepas ni. Nak beli rumah ke, kereta ke, confirm leceh kalau skor kredit teruk.
  • Tindakan Undang-Undang: Kalau dah teruk sangat, pihak bank macam Maybank boleh ambil tindakan undang-undang. Saman mahkamah, sita harta ke, atau potong gaji pun boleh jadi. Macam-macam la dugaan kewangan nak kena hadap.
  • Muflis: Ha, ni la paling teruk, bila dah tak ada jalan dah. Kena buat muflis. Mengisytiharkan muflis ni bukan main susah. Harta kena jual, tak boleh nak pinjam duit lagi, reputasi pun jatuh. Susah la nak bangun semula selepas tu.

Pengalaman Atasi Tak Bayar Kad Kredit

Jadi, ada kawan aku ni ada masalah dengan hutang kad kredit Maybank dia, yang dah mencecah 18K! Wuu, besar jugak jumlah tu kan? Tambah pulak dengan hutang kad CIMB dia yang lagi 7K. Memang kena fikir serius la ni.

Tapi benda menariknya, dia dah fikir nak cancel kedua-dua kad tu dan cuba mintak bank untuk bayar ansuran bulanan berdasarkan baki hutang yang ada.

Tapi, macam mana ye, dia kata pihak koleksi Maybank kata tak ada opsyen macam tu. Betul ke ni? Nak tahu, kita kena explore lebih lanjut.

Tak Boleh Bayar Instalmen?

Anda pernah tak dengar yang kalau dah ada hutang kad kredit, tak boleh bayar ansuran bulanan berdasarkan kemampuan?

Sebabnya, bank biasanya akan sekat kad kredit Anda sepenuhnya kalau dah ada tunggakan. Jadi, walaupun Anda nak bayar sikit-sikit ikut kemampuan, memang susah la.

Pilihan Tutup Akaun

Dah cuba fikir nak tutup akaun kad kredit tu je tak? Kadang-kadang, kalau dah tak mampu nak bayar, tutup akaun tu boleh jadi salah satu pilihan.

Tapi, kena ingat, tutup akaun pun tak semudah yang disangka. Ada proses dan syarat yang kena ikut.

Cuba Tawar Bayaran Lumpsum

Ada juga yang mencuba untuk bayar semua hutang dalam satu lumpsum. Macam kawan kita ni, dia pernah cuba call pegawai Maybank tu balik lepas tinggal sikit baki hutang, pastu dapat la rebate sikit.

Tapi, lepas tu, kad kredit tu memang dah tak boleh guna dah.

Jadi, macam mana nak tackle masalah macam ni?

Cara Menguruskan Hutang Kad Kredit

Tapi, jangan risau, tak semua benda tak boleh diatasi. Kawan aku dah lalui sendiri, dan aku ada panduan ni untuk Anda:

  1. Menilai Situasi: Pertama-tama, Anda kena tengok betul-betul berapa hutang yang kena bayar. Kumpul semua penyata kad kredit, tengok balik berapa banyak hutang Anda. Baru leh buat plan betul-betul.
  2. Berhubung dengan Pemiutang: Jangan malu nak hubungi pihak Maybank atau mana-mana bank yang Anda berhutang. Cuba borak dengan diorang, bagitau situasi sebenar. Kadang-kadang diorang boleh tolong, kalau Anda nak bayar ansuran bulanan yang lain, atau nak mintak keringanan sikit.
  3. Membuat Belanjawan dan Pelan Bayaran: Pastu, Anda kena buat belanjawan. Nak tengok macam mana Anda boleh bayar hutang sambil masih cover kos hidup harian. Kalau boleh, kumpul duit lebih untuk bayar hutang lebih cepat.
  4. Mencari Bantuan Kaunseling Kewangan: Kalau Anda rasa tak confident nak uruskan hutang sendiri, tak salah pun nak cari kaunseling kewangan. Diorang boleh bagi nasihat dan tunjuk cara nak atasi hutang dengan lebih efektif.
  5. Terokai Alternatif Muflis: Tapi muflis tu janganla jadi pilihan pertama. Sebelum tu, cuba cari jalan lain macam konsolidasi hutang, atau tawar bayar hutang dengan pihak bank.

So, tu dia cara kawan aku atasi masalah hutang kad kredit Maybank yang menggunung ni.

Kalau Anda pun ada masalah serupa, jangan malu untuk cari bantuan dan berusaha untuk keluar dari krisis kewangan ni. Ingat, kita kena proaktif dan tegas kalau nak hadapi masalah hutang ni

Gravatar Image
Touched Content Writers in 2013 and dive more deeply in 2014. Currently working at CaraMalaysia as an Content Writers. Let's connect!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *