Cara Tukar Duit Syiling Maybank
Cara Tukar Duit Syiling Maybank

Cara Tukar Duit Syiling Maybank Guna Mesin CoDM

Posted on

Setiap hari kita berurusan dengan duit syiling dari 5 sen hingga 50 sen yang sering kali berterabur dalam dompet, tempayan, atau pun beg tangan kita. Duit syiling ini boleh jadi menyusahkan dan mengganggu, terutamanya apabila kita perlu mencari duit syiling tertentu untuk bayaran parkir, tol, atau pun belian harian.

Mengira duit syiling secara manual juga boleh mengambil masa yang lama dan membosankan. Malah, terdapat masalah lain yang mungkin kita hadapi seperti tidak tahu apa yang harus kita lakukan dengan duit syiling dalam jumlah besar atau tidak mempunyai tempat yang sesuai untuk menyimpannya. Masalah ini seringkali mengganggu dan menghasilkan pertanyaan apakah terdapat cara yang lebih mudah untuk menguruskan duit syiling ini?

Maybank telah memperkenalkan mesin CoDM (Coin Deposit Machine) yang membolehkan kita untuk menyelesaikan masalah ini dengan lebih mudah dan praktikal. Mesin CoDM adalah penyelesaian yang canggih dan sesuai dengan zaman kita yang membolehkan kita mendepositkan duit syiling dengan cepat dan tanpa sebarang caj tambahan.

Apakah Coin Deposit Machine (CoDM)

CoDM ialah mesin self-service yang membolehkan pelanggan mendepositkan duit syiling ke dalam akaun simpanan di Maybank.

Mesin ini memudahkan proses mendepositkan duit syiling tanpa perlu mengira secara manual.

Mesin CoDM ini hanya untuk penggunaan pemegang akaun simpanan Maybank. Sebarang deposit ke jenis akaun lain seperti pinjaman atau akaun deposit tetap tidak akan diterima melalui mesin ini.

Jadi, pastikan anda memiliki akaun yang layak sebelum menggunakan perkhidmatan ini.

Perkhidmatan ini disediakan secara percuma kepada pelanggan Maybank. Anda tidak perlu membayar sebarang caj atau bayaran tambahan untuk menggunakan mesin CoDM.

Jenis Syiling Yang Diterima CoDM

Mesin CoDM menerima pelbagai jenis reka bentuk syiling Malaysia, termasuk syiling baru dan lama, dalam denominasi berikut:

  • 5 sen
  • 10 sen
  • 20 sen
  • 50 sen

Jadi, anda boleh mendepositkan syiling dalam nilai yang berbeza menggunakan mesin ini.

Kelebihan Menggunakan Mesin CoDM Maybank

Penggunaan mesin CoDM Maybank mempunyai banyak kelebihan:

  • Mudah dan Cepat: Anda tidak perlu mengira syiling secara manual. Mesin ini akan melakukannya untuk anda, menjimatkan masa dan tenaga anda.
  • Pengesahan Terus: Anda akan menerima resit pengesahan deposit secara automatik selepas mendepositkan syiling anda.
  • Tiada Caj: Perkhidmatan ini disediakan tanpa caj tambahan. Anda tidak perlu membayar sebarang bayaran untuk menggunakan mesin CoDM.
  • Fleksibiliti Denominasi: Anda boleh mendepositkan syiling dalam pelbagai denominasi, termasuk 5 sen, 10 sen, 20 sen, dan 50 sen. Ini memberi anda fleksibiliti dalam menguruskan duit syiling anda.

Cara Tukar Duit Syiling Maybank Guna Mesin CoDM

Cara Tukar Duit Syiling di Maybank

Sekarang, mari ikuti langkah-langkah ringkas untuk menggunakan mesin CoDM Maybank:

  1. Pertama sekali, anda perlu mencari cawangan Maybank yang dilengkapi dengan mesin pengecualian syiling. Penting untuk diingat bahawa tidak semua cawangan Maybank menyediakan perkhidmatan ini, jadi pastikan anda memeriksa lokasi terdekat yang mempunyai mesin tersebut.
  2. Selepas tiba di cawangan yang sesuai, masukkan semua duit syiling yang ingin anda tukar ke dalam mesin pengecualian tersebut. Mesin ini akan menerima pelbagai denominasi syiling.
  3. Setelah semua syiling dimasukkan, tekan butang A pada mesin untuk memulakan proses pengecualian syiling. Mesin akan mula mengira dan memproses jumlah syiling yang anda masukkan.
  4. Apabila mesin selesai mengira syiling, tekan butang B untuk mengakhiri proses. Mesin akan mengeluarkan dua resit sebagai pengesahan transaksi anda.
  5. Selepas menerima resit, pergilah ke kaunter khidmat pelanggan di cawangan Maybank tersebut.
  6. Di kaunter khidmat pelanggan, anda akan diberikan satu borang untuk diisi. Anda perlu mengisi butiran seperti nama anda, nombor akaun bank Maybank anda, dan jumlah wang syiling yang telah anda depositkan.
  7. Selepas mengisi borang, serahkan borang dan dua resit yang dikeluarkan oleh mesin pengecualian syiling kepada kakitangan kaunter khidmat pelanggan. Mereka akan memproses transaksi anda.
  8. Biasanya, proses pengkreditan wang hasil pengecualian syiling ke akaun bank anda akan mengambil masa beberapa jam. Jadi, jika anda pergi ke bank pada waktu pagi, wang tersebut akan masuk ke akaun anda pada petang hari yang sama.

Apa yang bestnya, mesin pengecualian syiling ni tak perlu Anda asing-asingkan duit syiling. Mesin ni yang buat semua kerja tu. Syiling yang diterima adalah 5 sen, 10 sen, 20 sen, dan 50 sen. Tak kiralah duit syiling lama ke baru, semua boleh. Tapi kalau duit dari negara lain, maaf ye, mesin tu tak terima.

Duit yang tak diterima tu nanti masuk bahagian bawah mesin. Anda boleh ambil balik dan cuba masukkan lagi kalau nak. Jadi, jangan risau kalau tak sempat asingkan duit syiling sebelum pergi bank.

1. Apakah Waktu Operasi Mesin CoDM?

Mesin CoDM Maybank beroperasi sepanjang masa, 24 jam sehari, 7 hari seminggu. Anda boleh menggunakannya pada bila-bila masa yang sesuai untuk anda.

2. Adakah Had Maksimum Deposit?

Tidak, mesin CoDM Maybank tidak mempunyai had maksimum deposit. Anda boleh mendepositkan seberapa banyak duit syiling yang anda miliki.

3. Bolehkah Saya Mendepositkan Syiling Dalam Mata Wang Asing?

Tidak, mesin CoDM Maybank hanya menerima duit syiling Malaysia dalam denominasi yang disenaraikan di atas. Syiling dari mata wang asing tidak akan diterima.

4. Apakah Langkah Seterusnya Selepas Mendepositkan Syiling?

Selepas anda mendepositkan syiling anda, pastikan untuk menyimpan resit sebagai rekod. Deposit anda akan dikreditkan ke akaun simpanan anda dalam masa yang singkat.

Senarai Lokasi Mesin CoDM Maybank

Jangan biarkan duit syiling bersepah di rumah. Guna mesin CoDM Maybank dan tukarkan duit syiling.

NegeriBandarAlamat
Kuala LumpurKuala LumpurMenara Maybank, Jalan Perak
Kuala LumpurKuala LumpurJalan Wangsa Delima 11 D’Wangsa, KLSC Wangsa Maju
SelangorBatu CavesJalan SJ 14, Selayang Jaya, Selayang
SelangorBatu CavesJalan 2/16, Bandar Baru Selayang
SelangorPetaling JayaJalan PJS 11/28A, Bandar Sunway
SelangorSeri KembanganJalan Equine 1B, Taman Equine
SelangorPetaling JayaThe Curve, Mutiara Damansara
SelangorShah AlamAEON Mall Shah Alam, Jalan Akuatik 13/64, D’Kayangan Seksyen 13
SelangorRawangJalan Bandar Rawang 2, Bandar Baru Rawang
SelangorShah AlamPersiaran Perbandaran, Seksyen 14
SelangorSubang JayaJalan USH 10/1G
Negeri SembilanSerembanJalan Dato’ Bandar Tunggal
MelakaMelakaGraha Peladang, Jalan Hang Tuah
MelakaMelakaJalan Suria 2, Taman Malim Jaya
JohorBatu PahatJalan Rahmat
JohorJohor BahruJalan Wong Ah Fook
JohorSkudaiJalan Perwira 17, Taman Ungku Tun Aminah
PahangKuantanLorong Pandan Damai 2/201, Jalan Kuantan Gambang
TerengganuKuala TerengganuJalan Sultan Ismail
TerengganuKemamanJalan Kubang Kurus, Taman Cukai Utama, Cukai
KelantanKota BharuJalan Mahmood
KelantanKota BharuJalan Sultan Yahya Petra
KedahAlor SetarJalan Sultan Badlishah
KedahSungai PetaniJalan Legenda 1, Legenda Heights
KedahLangkawiJalan Pandak Mayah 1, Pusat Bandar Kuah
Pulau PinangPulau PinangJalan Jelutong
Pulau PinangPraiJalan Chain Ferry, Taman Inderawasih
PerakIpohJalan Silibin
PerakIpohSusuran Stesen 18, Station 18
PutrajayaPutrajayaBangunan Annexe, Dewan Persidangan, Kompleks Perbadanan Putrajaya, Precint 3
SabahKota KinabaluJalan Tuaran
SarawakKuchingWisma Satok, Jalan Satok

Jadi, Anda dah tahu macam mana nak tukar duit syiling guna mesin CoDM Maybank, kan? Memang senang, tak perlu pening kepala nak mengira duit syiling satu per satu.

Dengan adanya mesin CoDM Maybank ni, Anda boleh jimat masa dan tenaga. Duit syiling yang selama ni bersepah dalam laci atau tempayan boleh boleh masuk akaun bank Anda.

Gravatar Image
Touched Content Writers in 2013 and dive more deeply in 2014. Currently working at CaraMalaysia as an Content Writers. Let's connect!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *